Björn Hansson Precis som i framtiden

24Aug/110

Större svenska domänförsäljningar Maj 2011

golfonline.se
2011-05-03
£3,400 = $5610 USD genom Sedo

halloween.se
2011-05-05
€4050 EUR genom MissDomain

maskerad.com
2011-05-17
€4162 EUR genom MissDomain

musli.se
2011-05-19
€1000 EUR genom MissDomain

china.se
2011-05-20
$1820 USD genom Sedo

supercasino.se
2011-05-26
$1750 USD genom Sedo

 

Topplista finns på Svenska sålda domäner – Topplista.

24Aug/110

Större svenska domänförsäljningar April 2011

aero.se
2011-04-13
€2808 EUR genom MissDomain

zd.se
2011-04-14
€1651 EUR genom MissDomain

adverti.se
2011-04-14
$2970 USD genom Sedo

bon.se
2011-04-27
€1056 EUR genom MissDomain

 

Topplista finns på Svenska sålda domäner – Topplista.

23Aug/110

Statistik över sålda webbsajter från Flippa

Flippa släppte nyligen en del väldigt intressant försäljningsstatistik över webbsajter. Mest förvånande är nog att webbsajter under TLD:n .biz går för klart högre priser än de flesta etablerade TLDs såsom .info, .net, .org, .mobi, .me, samt, hör och häpna .COM! Inte illa för en av många "spamstämplad" TLD. Men innan vi stoppar pressarna så bör man nog ändå fundera över hur tillförlitliga siffrorna är, det kan mycket väl vara så att det är för lite data för att dessa ska bli rättvisande.

Några andra intressanta punkter som lättare kan jämföras med bara domännamnet i sig:

* Bindestreck i domänen sänker värdet med 26%. När det gäller enbart domännamnet så är min uppskattning att det är klart mer än 26%.
* När det är fler än 10 tecken i domännamnet påverkar det värdet klart negativt. Ingen större överraskning.

Ser fram emot nästa rapport som ska komma nu i Augusti, får hoppas den innehåller än mer intressanta siffror.

Källa: Flippa blogg

16Jun/112

Tydligare domänvisning i Adwords-annonser

Visningsadressen i en AdWords-annons må komma sist, men den är långt ifrån oviktig. Faktum är att visningsadressen kan vara en avgörande faktor för om en användare klickar på en annons eller inte. Den kan helt enkelt öka CTR. Nu har Google gjort detta ännu mer märkbart genom att även visa domänen i rubriken för utvalda annonser. Goda nyheter för de som har bra domännamn alltså. Som du säkert märkt när du gör en sökning så fetmarkeras det nyckelord du sökte på  i annonser och övriga resultat. Om du tar hänsyn till detta när du skapar annonserna till respektive nyckelord så kan du själv påverka fetmarkeringen och få din annons att sticka ut lite mer än de andra och då locka till sig lite fler klick. Har du nu ett domännamn som matchar nyckelordet så fetmarkeras alltså även detta i rubriken, det bör vara positivt för CTR. Frågan är hur mycket, någon som vill testa? :)

Se exemplet nedan på nyckelordet webbhotell

Läs mer på Googles egen blogg.

 

19Maj/112

Större svenska domänförsäljningar Mars 2011

massage.se
2011-03-02
€2933 EUR genom MissDomain

konsulter.se
2011-03-03
€2153 EUR genom MissDomain

taiwan.se
2011-03-23
€3000 EUR genom Sedo

easyname.se
2011-03-30
$2789 USD genom Sedo

 

Topplista finns på Svenska sålda domäner – Topplista.

 

11Maj/110

Större svenska domänförsäljningar Februari 2011

atorp.se
2011-02-09
€3000 EUR genom Sedo

väggdekor.se
2011-02-09
$1150 USD genom Sedo

ogonlaser.se
$2515 USD genom Godaddy

 

Topplista finns på Svenska sålda domäner – Topplista.

 

7Maj/110

Nordic eCommerce Summit 2011 – sammanfattat

Det var 2 mycket givande e-handelsdagar på NES i år (4-5 maj). Ett väldigt trevligt event av Nordic eCommerce Knowledge i samarbete med bland annat Klarna och Posten. Vad som slog mig först var hur mycket större det blivit sen jag var där senast 2009, då det hette Stora e-handelsdagen. 400 pers då, 1000 pers nu. Bigger, better, stronger!

Det var väldigt många bra föredrag i år, en av höjdpunkterna helt klart Gary Vaynerchuk. Gary Berättade bakgrunden om sig själv och sin nysläppta bok The Thank You Economy. Mycket intressant och alltid inspirerande. Köp boken och läs den, snubben vet vad han pratar om :). Föredraget kan du se här.

Andra föredrag som jag tycker var utöver det vanliga var bland annat Nelly, av grundaren Jarno Vanhatapio, mycket intressant, och mycket intressanta siffor delade Jarno med sig av. Även live-visning på lite olika heatmaps över deras shop. "Snabb i tanken, brutal i genomförandet", Nelly har legat i framkant och testat mycket roliga grejer, du har säkert sett deras catwalks, 360 rotering av skor etc. Se hela föredraget Youtube. (Har av någon anledning gjorts private nu, kanske släpps senare).

Även Freddy Sobin drog ett väldigt intressant föredrag om Halens nätsatsning. Jag är sedan tidigare mycket imponerad av deras väldigt väl genomförda och framförallt snabba webbsatsning. De är väl värda utmärkelsen av Internetworld 2010. Något mycket intressant var t.ex. att kundkommentarer ökade konverteringen på en produkt även om samtliga kommentarer var negativa.

Lars Johansson på inUse Insights visade på ett mycket bra sätt med sitt föredrag om A/B testning och CRO, hur viktigt det är att testa själv och inte ta några förutfattade slutsatser från andras tester. Vad som funkar skitbra på en sajt kan bli motsatsen på en annan. Och man klarar sig mycket väl till en början med de gratis verktyg som finns.

Hade gärna sett lite mer av sådana lärdomar/siffror ovan i andra föredrag, då hade de kunnat vara minst lika bra, t.ex. hur de själva har löst problem med språk vid lansering i flera länder, outsourcing eller inhouse, fördelar och nackdelar, osv.

Sälj momsfritt till Finland

Det fanns även möjlighet att gå på symposium i pauserna, jag hamnade faktiskt av misstag på Posten Ålands Symposium och det visade sig vara väldigt intressant. Går du i tankarna att expandera din e-handel till Finland så bör du kolla in deras lösning. Alla lågvärdesförsändelser som packas och postas från Åland blir momsfria (dock inte till Sverige). Discshop berättade hur de framgångsrikt etablerat sig i Finland med hjälp av Posten Åland. Utöver att det är momsfritt att sälja från Åland till Finland så hanterar de ditt lager på Åland, tar emot din orderdata, plockar, packar och levererar till kund. Du betalar endast styckepris för plock och pack (samt lageryta), du behöver alltså inte vara en ehandelsgigant för att det ska bli lönsamt. Även tillgång till effektiva packningsmaskiner utan investering. En annan fördel är snabbare leverans jämfört med att skicka från Sverige. En order räknas som lågvärdesförsändelse när orderns totala moms understiger 10 EUR, generella momsen i Finland ligger på 23%. Se mer om hur detta fungerar. Enligt uppgift från Finlands ledande leverantör av betalningslösningar är totalvärdet på den finländska e-handelsmarknaden 10 miljarder EUR, varav inhemska e-handlare står för 80%.

För mer information om föredragen på NES 2011 så har ehandel.se gjort ett ordentligt jobb med att dokumentera det mesta:
Ehandel.se Liveblogg - Brandos om att konkurrera med annat än låga priser
Ehandel.se Liveblogg - Joakim Friedman ifrån Sportamore.se
Ehandel.se Liveblogg - Annika ifrån Kitsch och Happystore
Ehandel.se Liveblogg - Lenson om deras företagskultur
Ehandel.se Liveblogg - Diskussion med Claes ifrån Mataffären och Tommy ifrån Tools
Ehandel.se Liveblogg - Diskussion kring Auriga och deras affärsmodell - Auriga tar betalt för misslyckade transaktioner!
Ehandel.se Liveblogg - Paneldebatt om E-handelsprojekt och relationen leverantör-ehandlare
Ehandel.se Liveblogg - Blekinge bilradio om god kundservice - Kul!
Ehandel.se Liveblogg - Gary Vaynerchuk keynote speaker
Ehandel.se Liveblogg - The story of Finn.no - Imponerande
Ehandel.se Liveblogg - Blocket på scen
Ehandel.se Liveblogg - Social shopping med Ulrika Rudqvist
Ehandel.se Liveblogg - Halens om sociala medier
Ehandel.se Liveblogg - Arne på Posten pratar paketering
Ehandel.se Liveblogg - Magnus Fredin ifrån Klarna om betallösningar
Ehandel.se Liveblogg - Diskussion med Headweb och en gratis film
Ehandel.se Liveblogg - Coolshop – årets e-handlare i Danmark - Skön snubbe :)

Eller gör som Gary hade gjort, kolla vad folk tyckte realtime. Summa summarum; man kan sällan kopiera andras framgångar, vad som funkar skitbra för andra funkar kanske inte alls för dig. Men det är aldrig fel att bli inspirerad!

19Mar/110

Större svenska domänförsäljningar Januari 2011

Inga större publika försäljningar skedde i December så här kommer istället Januari 2011. DNJournal rapporterade även onebet.se som såld i Januari men den hade jag med redan i Oktober, därför är den inte med på Januaris lista.

hopa.se
2011-01-04
€1500 EUR genom MissDomain

Tårta.se
2011-01-05
€5000 EUR genom Sedo

formula1.se
€1000 EUR genom MissDomain

maskeradbutiken.se
2011-01-17
€2089 EUR genom MissDomain

 

Topplista finns på Svenska sålda domäner – Topplista.

8Mar/112

SVD uppmärksammar typos

SVD uppmärksammar domänparkering, eller URL-kapning som de kallar det. De syftar såklart på den mörkare sidan kallat typos.

– Det är en växande industri. Minst sagt. Det är väldigt lätt att tjäna pengar med en väldigt blygsam insats, säger Lars Meincke, nordenchef på Netnames.

På sätt och vis är det nog en växande industri då antalet aktörer säkert blir fler, men jag är inte så säker på att det är det intäktsmässigt. Det är betydligt sämre betalt idag jämfört med för bara några år sedan. Google och Yahoo som förmodligen står för annonsfeeds till 99% av världens parkerade domäner har helt klart fått större press på sig då utnyttjandet av just typos, dvs felstavningar på andras varumärken sker i allt större utsträckning. Det påverkar hela domänparkeringsbranschen, även de som parkerar helt legitima generella domännamn som får type-ins för att de är just generella namn. Men den främsta anledningen tror jag helt enkelt beror på att marknaden är mättad. Det finns betydligt fler parkerade domäner, t.om. Google har startat sin egen tjänst för domänparkering. Sen så har vi alla miljoner MFA-sajter (Made For Adsense) som har precis samma källa för annonser, och som bara blir fler och fler.

Lägg sedan till de gigantiska content-nätverken som t.ex. eHow (DemandMedia) som spottar ut miljontals artiklar, också de med Adsense som intäktskälla.

Alla ”pay per click”-sidor omsätter över sex miljarder kronor. Det är oklart hur mycket av det som går till URL-kapade sajter.

Jag kan med väldigt stor säkerhet påstå att det är den större delen med tanke på att en enda närliggande typodomän på en välbesökt sajt kan ge väldigt mycket trafik. Detta bekräftas i en äldre artikel om typos och Google av Peter Forsman som skriver:

-Över 90% av de mest klickinbringande parkerade domänerna (de som drar in över $1k per månad) är typos av andra siter eller andras varumärken.

- Antalet domäner (som drar in mindre än ett par dollar per månad) är fler än 95% av det totala antalet parkerade domäner.

För en fördjupning i ämnet typos rekommenderar jag även följande artikel skriven av Peter.

16Jan/110

Större svenska domänförsäljningar November 2010

karl.se
2010-11-16
€2650 EUR genom MissDomain

pb.se
2010-11-22
€2051 EUR genom MissDomain

Topplista finns på Svenska sålda domäner – Topplista.

Page 3 of 1012345...10...Last »