Björn Hansson Precis som i framtiden

26sep/090

Bra pressmeddelande – och maximering av publicering

Peter på Backend Media har publicerat 22 tips hur du skriver ett bra pressmeddelande, och ännu viktigare, hur du maximerar chanserna att få det publicerat.

1. Gör journalistens jobb.
2. Skriv för en person.
3. Är det en nyhet?
4. Slagkraftig rubrik.
5. Locka till läsning i ingressen
6. Viktigaste först.
7. Bara en nyhet.
8. Max en A4-sida.
9. Skriv inte reklam.
10. Undvik förkortningar.
11. Bifoga bilder.
12. Ha en logga.
13. Ordet ”Pressmeddelande” bör finnas med.
14. Skicka på morgonen.
15. Kolla upp journalisterna.
16. Vänd dig direkt till journalisten.
17. Kom det fram?
18. Använd citat.
19. Utför undersökningar.
20. Skicka på sommaren.
21. Vem är kontaktperson?
22. Presentera företaget.

Mycket läsvärt om du vill få ut ett pressmeddelande. Newsdesk är en tjänst jag tidigare testat som hjälper dig att nå ut med ditt pressmeddelande till journalister och redaktioner. Du ser statistik över hur många som sett det och du kan sätta upp ett "pressrum" med mera om du använder betaltjänsten.

  • Delicious
  • Facebook
  • Digg
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Twitter
Kommentarer (0) Trackbacks (0)

Ännu inga kommentarer


Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Inga trackbacks ännu.