Björn Hansson Precis som i framtiden

13nov/090

Google, polis domare och bödel – How the mighty fall

"Google reserves the right to Terminate your account at any time, for any reason, with or without notice."

Citatet ovan är från Googles användaravtal.

Do some evil..

Do some evil..

Google stänger från och till av Adsense-konto per automatik, utan att förklara varför. Massor av förtvivlade företag har inte en aning och har i många fall inte ens blivit förvarnade. Senast var det någon på WebmasterWorld som spenderat miljontals dollar på Adwords. Jag har inte själv fått mitt konto avstängt men man blir ganska mörkrädd när man läser på olika forum om hur godtyckligt det kan vara.

Jim Collins, författaren till boken From Good to Great, har även skrivit How the mighty fall - and why some companies never give in. Han beskriver fem faser i ett företags förfall:

1. Högmod. I framgång gror självbelåtenhet.
2. Girighet. Jakten efter mer sprider sig.
3. Förnekelse. Ingen ser risker och faror.
4. Nervös aktivitet. Räddningsplankor söks.
5. Uppgivenhet. Ingen återvändo, bara utplåning.

Tittar vi närmare på punkt 1 så beskrivs den såhär i en summering av boken av tidningen Chef:

Framgångsrika företag riskerar att kapsla in sig i sin egen självsäkerhet. Ett starkt bolag kan också fortsätta framåt 'av bara farten', det har helt enkelt flyt. Men förfallet inträder när folk börjar bete sig arrogant. Framgång betraktar de som en rättighet och ser inte längre de viktiga faktorer som en gång var förutsättningen för framgången. Självtillräckligheten gör sig gällande i flera av de fem faserna. Den styr de ogenomtänka kasten hit och dit inom områden där företaget aldrig kan bli bäst. Den märks i företagets jakt på ökad lönsamhet långt över sin förmåga att växa med kvalitet. Den ligger bakom yviga och riskabla beslut som oftast slutar i konflikter eller bekymmer. Den finns i förnekandet av att företaget överhuvudtaget skulle vara nära en kris. Och den gör sig synlig i sin allra värsta form, ett arrogant och försumligt beteende.

Tycker Google passar in rätt bra på både punkt 1,2 och 3, eller? 

  • Delicious
  • Facebook
  • Digg
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Twitter
Kommentarer (0) Trackbacks (0)

Ännu inga kommentarer


Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Inga trackbacks ännu.