Björn Hansson Precis som i framtiden

9okt/096

Nya TLD:er och varför några är dömda att misslyckas

Det finns ett antal ansökningar på gång gällande nya toppdomäner. Ett av de förslag som fått mest uppmärksamhet är .eco. Jag tror tyvärr inte att det blir någon långlivad succé. Visst det är ett jättebra och beundransvärt initiativ, men av ungefär samma anledningar som .mobi floppa så kommer inte .eco bli vad många hoppas. Det är fortfarande många som försvarar .mobi och tror att det kommer vända, vägrar inse att slaget är förlorat. Tekniken hann ikapp, WAP kanske klingar bekant. Det fantastiska (ironi) HTML-alternativet för mobila hemsidor, när var du inne på en sådan sida senast? Ja det är lika dumt att behöva göra en helt separat sajt i ett helt annat språk för användare som surfar in via en annan klient som att behöva en speciell TLD för att presentera en mobilvänlig variant. Som utvecklare är det något man bara vill kräkas på. Sedan kom mobiler med riktiga webbläsare och större skärmar, sen kom Iphone, och där blev .mobi dödsdömd. RIP.

Visst kan de dra in lite pengar på .eco. I form av miljökampanjer etc. kan det fungera. Men jag tror inte ett smack på att det kommer fungera enligt deras vision: “The .ECO extension will help consumers easily distinguish products designed with the environment in mind when doing web searches.” Vilken tillförlitlig kvalitetsstämpel, använd en .eco för ditt företag så är du automatiskt miljömedveten. Om det sen visar sig att ett företag på en .eco dumpar avfall i östersjön så kommer registret förstås ha koll på detta och ta tillbaka domänerna?

Det blir värre:

Third, the .ECO namespace will open up the possibility of getting a meaningful domain name for millions of registrants who have been “shut out” of .COM by speculative domain holders who have quite literally bought every .com name in the dictionary. Instead of paying thousands of dollars in the secondary market for a reasonable .COM, users will be able to find the same name in the .ECO namespace at a fraction of the cost.

ZzZzZzzz, det finns en anledning till att man betalar tusentals dollar för en .com domän, annars finns ju .net, .info, .biz etc. att välja och vraka bland!

Taggat under: , , Lämna en kommentar
  • Delicious
  • Facebook
  • Digg
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Twitter
Kommentarer (6) Trackbacks (0)
  1. Jag håller med, ditt andra citat där finns det inte ens någon anledning att ens reagera på, den som har skrivit den texten vet inte mkt om det han/hon skriver..

    Vad skulle du säga om jag skulle påstå 2000 stycken ansökningar?

    //Peter

  2. 2000 ansökningar för en .eco, eller vad menar du?

  3. TLD:s för specifika (gigantiska) städer är ganska intressanta om du frågar mig, men den jag tror kommer slå igenom bäst är .africa. Det finns så fruktansvärt många länder där och det går inte hålla koll på alla ccTLD – dessutom är länderna små och med ”one TLD fits all” slipper du nischa dig för hårt.

  4. Ja det är frågan, men ccTLDs är starka om regelverket inte är för begränsat. Så det är nog lite upp till reglerna i de olika länderna. Skulle flertalet ha jobbiga och restriktiva regler så kommer invånarna se på alternativen. Se på .se, sen den släpptes fri så har den snabbt passerat .com och .nu för svenskar och dominerar helt. Både .eu och .asia kan ju inte direkt klassas som succé.

  5. Min jämförelse bygger på att om Sverige skulle ha en TLD för varje landskap och en övergripande (.SE) skulle .SE vara att föredra. Du når ett större spridningsområde.

    Jag vet att de flesta länderna i Afrika är betydligt större än svenska landskap men principen är densamma.

    Varför är .COM världens populäraste TLD? Den har ännu större möjlighet till brett spridningsområde.

  6. Jag tror det är flera faktorer som ska spela in om det ska bli möjligt. Varför föredrar svenskar att använda .se framför .com, .com har ju ett mycket större spridningsområde men lokal närvaro är ofta en fördel. .Com är världens populäraste TLD för den har varit med från början, utan krav och regler på vem som får registrera. Den promotas för miljarder i media i form av företag som har med sin URL i reklamen, folk blir ständigt påminda om att .com är internet.


Kommentera

Inga trackbacks ännu.