Björn Hansson Precis som i framtiden

16jun/112

Tydligare domänvisning i Adwords-annonser

Visningsadressen i en AdWords-annons må komma sist, men den är långt ifrån oviktig. Faktum är att visningsadressen kan vara en avgörande faktor för om en användare klickar på en annons eller inte. Den kan helt enkelt öka CTR. Nu har Google gjort detta ännu mer märkbart genom att även visa domänen i rubriken för utvalda annonser. Goda nyheter för de som har bra domännamn alltså. Som du säkert märkt när du gör en sökning så fetmarkeras det nyckelord du sökte på  i annonser och övriga resultat. Om du tar hänsyn till detta när du skapar annonserna till respektive nyckelord så kan du själv påverka fetmarkeringen och få din annons att sticka ut lite mer än de andra och då locka till sig lite fler klick. Har du nu ett domännamn som matchar nyckelordet så fetmarkeras alltså även detta i rubriken, det bör vara positivt för CTR. Frågan är hur mycket, någon som vill testa? 🙂

Se exemplet nedan på nyckelordet webbhotell

Läs mer på Googles egen blogg.

 

  • Delicious
  • Facebook
  • Digg
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Twitter
Kommentarer (2) Trackbacks (0)
  1. Känns som den ofta visas för de som är stora annonsörer eller som åtminstone varit med länge. Ser det som ett sätt att ge stora annonsörer bättre exponering och högre CTR.

  2. Ja jag vet inte riktigt hur de gör urvalet, men de premierar säkert de som spenderar en del.


Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Inga trackbacks ännu.